E-mailové kampaně mohou mít různou podobu, obsah, cíl i frekvenci odesílání. Rozhodli jsme se vám proto stručně představit hlavní typy e-mailových kampaní.

Standardní vs. automatizované kampaně

Kampaně můžete odesílat ručně s nastavením konkrétního času odeslání, mohou se ale posílat také automaticky po určité spouštěcí události. Podle toho rozdělujeme:

  • Standardní kampaně: Jednorázové, manuálně odesílané kampaně, které cílí na celou databázi nebo segment uživatelů. Odesílají se v předem stanovený čas. Využívají se pro promo akce nebo pravidelné newslettery.
  • Automatizované kampaně (autorespondery): Kampaně, které se spouštějí automaticky na základě chování zákazníků nebo určitých událostí (např. uvítací e-mail po registraci, opuštěný košík). Vzhledem k personalizované povaze, relevanci a správnému načasování mají obvykle vyšší míru otevření a prokliku.

Typy kampaní podle cíle a obsahu

E-mailové kampaně lze rozdělit do několika různých typů podle jejich cíle a obsahu. Mezi hlavní typy e-mailových kampaní patří:

1) Newslettery

  • Cíl: informovat o novinkách, trendech, aktuálním dění nebo speciálních akcích
  • Obsah: zprávy o firmě, nové články na blogu, nadcházející události, zajímavé tipy
  • Frekvence: pravidelně (např. 1x týdně, 2x měsíčně)

2) Transakční e-maily

  • Cíl: potvrzení transakce nebo sdělení důležitých informací souvisejících s nákupem
  • Obsah: potvrzení nebo změna stavu objednávky, informace o dopravě, faktura
  • Frekvence: na základě akce uživatele (např. nákup)

3) Uvítací e-maily

  • Cíl: přivítání nového odběratele nebo zákazníka, představení značky, produktů nebo služeb
  • Obsah: uvítací zpráva, úvod do značky, nabídky pro nové zákazníky, důležité odkazy
  • Frekvence: automaticky po přihlášení k odběru

4) E-maily pro opuštěný košík

  • Cíl: připomenout zákazníkovi, že má v e-shopu zboží v košíku a povzbudit ho k dokončení nákupu
  • Obsah: připomínka neukončeného nákupu, slevové kupony, vizualizace produktů
  • Frekvence: několik dní nebo hodin po opuštění košíku

5) Propagační e-maily

  • Cíl: podpořit prodeje prostřednictvím slev, speciálních nabídek nebo nových produktů
  • Obsah: slevy, výprodeje, sezónní nabídky, uvedení nových produktů
  • Frekvence: podle potřeby, většinou před speciálními akcemi nebo výprodeji

6) Nurturing kampaně

  • Cíl: poskytovat potenciálním zákazníkům hodnotné informace a postupně je vést k nákupu
  • Obsah: vzdělávací materiály, průvodci, případové studie, tipy a triky
  • Frekvence: postupně v rámci plánované sekvence e-mailů (např. každý týden)

7) Reaktivační e-maily

  • Cíl: získat zpět neaktivní odběratele nebo zákazníky, podpořit jejich zájem o značku
  • Obsah: speciální nabídky, dotazy ohledně zájmu, obsah přizpůsobený příjemci
  • Frekvence: po určité době neaktivity (obvykle 3 – 6 měsíců)

8) E-maily s obsahem od uživatelů (User Generated Content)

  • Cíl: sdílet obsah vytvořený samotnými uživateli (např. recenze, fotky, příběhy) a zapojit širší komunitu
  • Obsah: fotografie zákazníků, zpětná vazba, recenze produktů, výzva k účasti
  • Frekvence: nepravidelně – závisí na dostupnosti obsahu od uživatelů

9) Ankety, dotazníky

  • Cíl: získat zpětnou vazbu od zákazníků nebo odběratelů
  • Obsah: odkaz na dotazník, výzva k poskytnutí zpětné vazby, nabídka slevy, výhry apod.
  • Frekvence: po dokončení nákupu nebo po určité době používání služby