Kvalitní databáze kontaktů je pro úspěch e-mail marketingu zásadní. Ovlivňuje doručitelnost, míru otevření, míru prokliků a celkový výkon kampaní. Naučte se, jak pracovat se seznamem odběratelů, jak ho udržovat a spravovat.
Získávání kontaktů
Kontakty do své databáze je nutné v první řadě získávat v souladu s legislativními předpisy (GDPR). To mimo jiné znamená, že vám odběratel musí udělit výslovný souhlas se zasíláním e-mailů a že mu musíte umožnit jednoduše se z odběru odhlásit. Obloukem se vyhněte kupovaným seznamům.
Při získávání kontaktů doporučujeme používat kontrolní mechanismy:
- double opt-in: Tato funkce zajistí, že uživatel musí potvrdit svůj zájem o odběr e-mailů prostřednictvím potvrzovacího emailu. Double opt-in snižuje riziko, že ve vašem seznamu odběratelů budou neplatné nebo nesprávné adresy.
- CAPTCHA: Tento test dokáže zjednodušeně řečeno odlišit skutečného uživatele od robota.
Segmentace kontaktů
Abyste mohli odběratelům posílat relevantní a personalizovaný obsah, je vhodné je rozdělit do segmentů. Využít můžete:
- základní segmentaci – rozdělení podle demografických údajů, geografického umístění, zájmů a dalších faktorů,
- behaviorální segmentaci – rozdělení podle chování odběratelů (např. kliknutí na odkazy, reakce na předchozí kampaně, nákupní historie),
- dynamickou segmentaci – umožňuje automaticky přidávat nebo odebírat kontakty do segmentů na základě jejich akcí (např. otevření e-mailu, proklik),
- segmentaci podle aktivity – např. aktivní, mírně aktivní, neaktivní.
Relevance – odesílání správných e-mailů správným lidem
Jakmile máte kontakty segmentované, bude pro vás jednoduché rozesílat kampaně šité na míru zájmům příjemce. Relevantní e-maily zvyšují pravděpodobnost, že příjemce e-mail otevře a provede požadovanou akci.
Naopak méně relevantní obsah zvyšuje riziko, že vás příjemce označí jako spam, což vede ke snížení celkové doručitelnosti a výkonu kampaně.
Emailing za bezkonkurenční ceny se 100% doručitelností
Pravidelná údržba a aktualizace seznamů
Seznam kontaktů je vhodné nejen rozšiřovat a segmentovat, ale také se o něj pravidelně starat. Vaší snahou by totiž nemělo být rozesílat kampaně na co největší počet kontaktů, ale posílat e-maily kvalitním a aktivním příjemcům.
Údržba a aktualizace seznamů by měla zahrnovat:
- Odstranění neplatných adres: Pravidelně kontrolujte, zda vaše seznamy neobsahují neexistující nebo zablokované e-mailové adresy (tzv. hard bounces). Pokud ano, odstraňte je. Zasílání emailů na neplatné adresy snižuje vaši reputaci u poskytovatelů e-mailů, navíc za ně zbytečně platíte.
- Čištění neaktivních kontaktů: Pravidelně čistěte seznam od neaktivních příjemců (např. ti, kteří neotevřeli vaše e-maily po určitou dobu, obvykle 3–6 měsíců). Vysoký počet neaktivních příjemců může negativně ovlivnit doručitelnost, protože e-mailoví poskytovatelé monitorují zapojení příjemců. Navíc se tím zhoršují výsledky vašich kampaní.
Neaktivní příjemce nemusíte hned mazat. Nechcete-li o ně přijít, můžete si je před smazáním vyexportovat a uložit. Druhou možností je neaktivní kontakty v databázi ponechat a pouze je vyloučit z rozesílky. Můžete se také pokusit některé kontakty oživit a udělat z nich opět aktivní odběratele. K tomu slouží reaktivační kampaň.
Rozesílání e-mailů pomocí ngemailingu má svá pravidla: méně než 0,5 % e-mailů označených jako spam a méně než 5 % nedoručitelných e-mailů.
Zapojení nástrojů na validaci e-mailů
K odhalení chybných a nefunkčních adres můžete využít nástroje na validaci e-mailových adres. Tyto nástroje umí detekovat duplicitní, dočasné a neplatné e-maily, syntaktické chyby, překlepy apod. Přehled těch nejčastěji používaných najdete v samostatném článku o čištění nekvalitní databáze kontaktů.